Hraní v partě má smysl, ale asi jen s hráčema na podobné úrovni(skill, itemy), levelu a nejlépe podobného smýšlení, jinak je to jak píšeš, děláš jen ocas a sbíráš loot
S těmi efekty máš pravdu, někdy je to spíše na obtíž.
V partě se dělí expy podle levelu hráčů a monter v dané lokaci (čím vyšší rozdíl tím méně expů, i drop, ale to platí obecně)
Obecně jde více expů k hráčům na vyšším levelu.
V partě je za každého člena od 2. bonus 10% quantity a 40% rarity na drop (u currency 50% quantity), ale pokud se nepletu je na to i víc lidí (v UI jde nastavit permanent alocation, takže každý má svůj loot nemusí se spolu dohadovat)
Na druhou stranu příšery mají navýšeny životy cca jen o 50-60% (nevím jak je to teď) za každého člena v partě takže obecně zabíjíš v partě rychleji.
V poe ty úlohy v partě nejsou jednoznačně daný, ale samozřejmě se hrají i support buildy s více aurama, curse spelama a dalšími bonusy pro členy v partě apod.
Co se týče generování map, tak samozřejmě vždy otevírá jen jeden hráč, ale hraní v partě má samozřejmě výhodu v tom, že se hráči mohou mezi sebou dělit o mapy a progresovat tak rychleji (samozřejmě za předpokladu viz výše)
Bežně se rotují i daily questy u mastera, takže není problém velice rychle takto vyexpit mastera na vyšší úroveň.
Více o hraní v partě třeba na wiki:
https://pathofexile.gamepedia.com/Partying