Betu jsem začal hrát za Crusadera od levelu 1 bez jakýchkoliv výhod z aktuální hry. Na výběr je ze začátku z obtížností Normal, Hard a Expert a ve hře lze vždy obtížnosti snížit pokud je potřeba. Zvýšit ne, na to je třeba založit novou hru. Po získání levelu 60 se odemkne nová obtížnost Master a po získání levelu 70 obtížnost Torment, která má 6 stupňů a také nový Adventure mód. Co jsem tak zkoušel, tak na obtížnost Normal jsem skončil 5 akt na levelu cca 43. Když jsem zkoušel na obtížnost Torment I jet postavu od 1 levelu, tak jsem byl při vstupu do katedrály byl asi už na 15 levelu. Dále už to prostě nešlo, protože HP a poškození monster se přizpůsobuje Vašemu levelu. Tento systém se mi upřímně moc nelíbí, protože zvolení vyšší obtížnosti není o tom, že musím lépe hrát ale prakticky jen o tom mít lepší výbavu. Čekal bych chytřejší monstra, více jejich abilit a podobně. Bohužel nic takového se nekoná, prakticky jde jen o HP a DPS.
Za Crusadera jsem se dostal postupně do 5 aktu a o tom chci napsat trošku něco více. Act 5 vypadá opravdu moc hezky, prostředí se dost mění, je tu opravdu hodně nových a zajímavých monster. Moc se mi líbilo docela velké množství různých eventů. Jen by to chtělo přidat nové eventy i do starých aktů. Ke konci pátého aktu se mi moc líbily takové ty knihy, které vyprávějí příběhovou část hry. Hlavně ta část o Lilith + Inarius se mi moc líbila a nemohl jsem se dočkat jak najdu vždy další knihu. 5 Akt jsem s Crusaderem bohužel nedokončil, protože jsem chtěl zkopírovat i ostatní postavy, abych otestoval i Paragon. Sice jsem si u pár lidí ověřil, že po zkopírování postav z klasického D3 se mi postava Crusadera nesmaže, opak byl bohužel pravdou. Byla to docela škoda, protože byl těsně před dokončením Actu 5 a na levelu 68. Z důvodu, že jsem si postavu omylem smazal a toho že sepisuji tohle téma už nebudu v příběhu Chloe pokračovat(kdo četl, ví o čem píši).
Začal jsem tedy po zkopírování postav nového mnicha, protože i dost starých skillů je upraveno a chtěl jsem vyzkoušet mojí oblíbenou postavu mnicha. Od levelu 61 je nový skill a na levelu 70 je možné si vybrat čtvrtý pasivní skill ze starých + pár nových. Nebyl jsem zrovna aktivní v Expení paragonu a tak jsem získal jen level 37, ale na otestování to stačilo. Je to decela příjemná změna, protože nemožnost rozhodnout se jak body rozdělím tak jako v diablu 2 byl podle mě velký mínus Diabla 3. Z přerozdělitelných statu aktuálně zmizelo Magic Find a ani na věcech není k nalezení. Nedávno jsem navíc četl něco o tom, že chtějí MF zredukovat, aby nemělo takový velký vliv na nalézání legendárních předmětů. Tohle je pro mě zklamání a hra by se touto cestou podle mě neměla ubírat už jen z důvodu, že zmizí 1 stat, který může být na věcech.
Za mnicha jsem tedy prošel už hru komplet a dokončil i akt 5, který je bez finálního bosse Mathaela asi aby bylo nějaké překvapení a neprozradilo se jak D3:RoS končí. Dokončením levelu 70 jsem se konečně dostal k Adventure módu. Ten funguje tak, že je kompletně celá hra přístupná i se všemi akty a člověk se může přesunout přes Waypointy kam chce. Navíc je možno lovit Bountis a Rifts. Bounties je v každém aktu 5 a jedná se většinou o zabití nějaké speciální elitky+50 monster v cílové oblasti, případně dokončení nějakého eventu. Normálně, i v některých eventech se objevují Cursed chest (jsou také v módu kampaně). Jedná se o truhlu, pro jejíž otevření je potřeba něco udělat v určitém čase. Například se postupně objevuje 5 vln nepřátel, nebo je potřeba zabít co nejrychlejí 150 monster. Podle toho jak je hráč úspěšný, vypádá drop z Cursed chest. Na vyšší obtížnosti rozhodně není vůbec lehké udělat Cursed chesty na 100%. Pokud hráč splní všech 5 bounties (v každém actu je jich 5) získá goldy + zkušenosti +shards a to podle obtížnosti na kterou Bounties dělal. Za Shards lze nakoupit náhodně navolené rare předměty u speciálního obchodníka. Předměty mají vždy level podle levelu postavy. Za splnění 5 bounties také hráč ještě ve městě obdrží pytlíček, který po vyhození nadropuje náhodně věcí, většinou pár gemů, Rift stone a pár předmětů. Někdy se poštěstí a padne i Legendárka. Pomocí Rift stone se dá u obelisku otevřít speciální portál do 7 patrového dungeonu a absolutně random navolenými monstry. Někdy se navolí celkem brutální kombinace ale pokud je velké štestí, člověk se může dosčkat i krav, medvídků, koňů, kytiček nebo hromady treasure goblinů. Ty goblini jsou celkem extrém, dnes jsem na to narazil poprvé a zabil jich v jednom patře asi 50. Podlaha zůstala kompetně posetá věcma

Skilly a postavy:
Co se týče Crusadera je z čeho vybírat protože je vše nové, některé skilly mi však připadají trošku nezajímavé, některé zase zvláštní(jízda na koni). Má však některé skilly docela zajímavě provázané s jinými a některé dost využívají štítů a blokování s nimi. Jedna pasivní dovednost je také celkem unikátní a to, že může Crusader nosit obouruční zbraň v jedné ruce. Za to je však penalizace k rychlosti pohybu -10%. Bohužel nebyl čas abych vyzkoušel všechny postavy, prakticky jsem se bohužel nedostal vůbec k Witch doctorovi a Barbarianovi, takže jejich změny moc nemůžu hodnotit. Co se týče ostatních tak změny skillů jsou rozhodně k lepšímu, hlavně za Demon Hutnera se mi hrálo o dost lépe než v klasickém D3. Jinak mou oblíbenou postavou zůstává Monk a v závěsu s Wizardem. Ne že by mě Crusader nebavil a nelíbil se mi, ale z důvodu jeho neplánovaného smazání a toho že jsem za něj expil celkem rychle ,nebylo tolik času abych důkladně prozkoušel všechny možnosti jeho skillů.
Léčení+nové staty
Způsob léčení doznal jistých změn, lahvičky nyní padají jen pod jedním druhém a jsou sbírány automaticky. Lečí vždy procentuálního hodnotu HP, je to tuším 70%, ale nerad bych kecal. Life steal už také není na předmětech a ve skillech k nalezení, převážně ho nahradil Life per Hit a regenerace HP za sekundu. Na věcech se nyní místo upgradu DPS a obrany +-% objevuje DPS, Toughness a Healing. Je to podle mě trošku matoucí, protože hodnoty se nyní pohybují v milionech a človek pořádně neví a nemá přehled zda je lepší mít Life per Hit, HP regen, obranu nebo all resist. Sice se to počítá automaticky, ale je otázka zda tomu člověk může veřit a jak s tím některé skilly fungují.
Player vs Player
K PvP bohužel není nic nového a je to pro mě zklamání, po víc jak roce bych s příchodem datadisku konečně čekal nějakou výraznější podporu PvP. No třeba Blizzard překvapí a chystá něco do ostrého provozu RoS a v betě to momentálně nění, jako jako Ladder systém.
Mystic+nové vlastnosti na předmětech
Nově je v datadisku nový Artisan a to Mystic, který byl už dříve slibován, že bude v klasickém D3. Je to černá díra na zlato

Na předmětech mi ale chybí více vlastností. jak už jsem zmiňoval například magic find. Pak by tam mohlo být i více dalších statů jako bylo v Diablu 2. Sice přidali například Crushing blow, jenže to momentálně nefunguje a je deaktivováno a je otázka, zda se vrátí a nebudu zrušeno úplně. Věci tak nejsou moc rozmanité a drtivá většina zbraní se skládá pouze z vitalita+damage+např inteligence. Další nový stat je také Flash damage, který funguje na principu toho, že každý zásah má šanci, že se poškození přenese v určité hodnotě na všechna monstra v okolí zásahu.
Klany a Guildy
Další příjemným vylepšením je systém klanů/gild. Po přidání lidí do klanu všichni členi vidí postup jaký má každý člen, jaké získal achievmenty a jaké našel legendární předměty. Nebyla však možnost, abych to nějak důkladně vyzkoušel, jsou tam různé možnosti týkající se povyšování členů a podobně.
Loot 2.0
Změna toho jak funguje loot je asi jednou z nejvíce očekávaných změn a hodně z Vás již mělo možnost si nový drop vyzkoušet na PTR serveru. Hlavní změny k lepšímu bych viděl ve větší šanci na drop legendárních předmětů a takzvaný "Smart drop", kdy předměty padají převážně za hranou postavu. Co se týče legendárních předmětů, tak nyní padají mnohem více včetně legendárních receptů, na které je potřeba nový materiál a většinou i bílá verze vyráběného předmětu. Když jsem poctivě prošel všech 5 aktů včetně otevírání všeho a procházení kompletně celých lokací, našel jsem cca asi 15 legendárních předmětů a většinu jsem využil jako celkem solidní upgrade postavy. To je myslím změna k lepšímu, když uvážíme ze v klasickém d3 byli lidé, kteří snad i za stovky nahraných hodin nenašli nic moc použitelného. Procházení hrou od 1 levelu je nyní daleko zábavnější, protože každou chvíli člověk narazí na upgrade a již také není potřeba procházet 4 obtížnosti. Většina legendárek má nyní také nějakou hodně speciální vlastnost. Pro příklad uvedu rukavice, které prodlužuji trvání shrines na 10 minut, nárameníky, které zajistí že jsou všechny Vaše věci nezničitelné, prsten který snižuje počet nutných částí setu pro jejich bonus, nebo například rukavice, které zajístí 50% vašich ledových útoků zmrazení cíle. Obecně se dá říci, že také padá méně věcí a podlaha po Vás nezůstane zaplněná vším možným bordelem, protože kovář nyní rozkládá i bíle předměty. Co ale potřebuje vylepšit je drop z objektů protože nyní tak z 85% objektů jako jsou těla, urny, sudy atd nepadá vůbec nic. Buď drop navýšit, nebo snižít počet těchto objektů.
Závěr
Reaper of Souls přináší některá významná vylepšení, nový akt, nové důvody proč to zase hrát, ale bohužel pro mě i dost otazníků a strachu, aby to zase nepodělali. Přijde mi trochu zvláštní, že datum vydání je už 25.3.2014 ,protože pocit z bety je takový, že to je zatím skutečně beta. Některé eventy nefungují, crushing blow nefunguje, spousta equipu není dokončená, některé předměty jsou zabugované, PvP není žádné. Momentálně jsem se dostal s Wizardem na úroveň DPS 750.000, Toughness 8.100.000 a prostor pro nějaký výrazný ugrade už moc není. Normal i Hard je pro mě procházka, Expert dávám v klidu, Master zvládám, Torment I jsem schopen jít ale velmi pomalu a umírám. když jsem schválně zkoušel Torment VI, nedělám normálním mobům prakticky nic. To bych musel mít poškození a toughness tak nejmíň 10 větší. peostě to vypadá jako kdyby chyběl Gear pro Torment, protože ani v Torment I nepadá nic lepšího než už mám. Maximálně legendárky. No doufám že to jak vypadá beta a fáze hry co maj nyní oni je o dost dále, jinak nevím nevím. Hlavně se trochu bojím toho, abych nehrál zase půl roku a přestane mě to bavit jako základní D3.
Závěrem bych chtěl moc poděkovat Jamesovi, díky kterému jsem měl možnost betu hrát.