Zdravím všechny diablisty
Hlásím svůj návrat mezi živé!
Konkrétně pro tento projekt to znamená, že projde úpravou, kterou jsem si poslední týdny rozmýšlel a kterou dále rozepíšu. Poslední dva roky jsem hrál jen klasické Diablo, v poslední době jsem se vrátil i k módům, které mě kdy nejvíc oslovily - Avalon, Zy-El a Median Xl - a znovu jsem je zanalyzoval, co se mi na nich líbí, co se mi na nich nelíbí, a samozřejmě jsem si zahrál i IsAlive a rovněž jsem přehodnotil, jaké věci byly udělány dobře a které by mohly být udělány lépe
Avalon, ZyEl a Median
Začnu s tvorbou z našich luhů a hájů, s Avalonem od Grammatora. Je to mod určený primárně na servery (kde jsem ho nějakou dobu hrával) a jde to na něm znát - na hell profrčíte rychlostí světla, přes imunity monster je kladen důraz na týmovou spolupráci, na SP se zabavíte, ale mnohem víc si mod užijete při hraní s více lidmi. Líbí se mi úpravy skillů (fire větev assassinky) a postupný vývoj postav (superconva rulez!). Co se mi až tak moc nelíbí jsou nové itemy - jak nové unikáty, tak uberitemy. Jsou totiž tak silné, že původní věci z vanilly nemá smysl shánět - zapomeňte na klasické crafty, runová slova, sety, unikáty, charmy, gamble, goldy. Jsou zde nové věci, které úplně nahrazují původní obsah. Někomu se to líbit může, asi by to bez toho ani nešlo (mám tím na mysli skokové rozdíly v obtížnostech jednotlivých uberlokací a uberbossů), ale je to něco co mně osobně přijde na škodu. Celkově má ale díky imunitám monster a rozložení skillů dobrou znovu hratelnost.
Další na řadě je ZyEl. Možná ho někteří znáte, řadí se mezi starší mody, aktuálně již mrtvé. Spustíte ho jen na verzi 1.09 (kde jsou skilly bez synergií). Je to neuvěřitelně propracovaný mod, samotná dokumentace k němu má cca 100 stránek, tak si to představte
Co zaujme většinu lidí když ho spustí je jeho obtížnost. Vylezete z města a něco vás klidně zabije na jednu ránu. A tak musíte alespoň půl hodiny pobíjet ta nejslabší monstra, než se alespoň někam dostanete. Celkově je mod dost těžký, má opravdu rozsáhlý craftící systém, maximální level 10 000, maximální players 127, mírně upravené skilly (nikoliv chování skillů, jen dmg). Líbí se mi nové charmy (jdou do nich skládat rw, stejně jako ro opasků, rukavic, bot...), obtížnost a craftící systém. Co ale shledávám ne úplně povedeným je to, že pokud hráč skutečně využije craftící systém v celé své šíři, jeho hraní skončí tak, že poměrně dost času stráví cubením, přeskupováním věcí v truhle atd. místo samotného hraní. Navíc díky své složitosti strávíte nemálo času čtením dokumentace, což čas samotného hraní (zabíjení monster) ještě více zkracuje. Rovněž se mi nelíbí vysoká hustota monster v lokacích, která hráče nutí k užívání především plošných skillů. Tento fakt podporuje ještě to, že v modu jsou nová běžná monstra (v uberlokacích), ale žádní noví bossové. Také se mi nelíbí vysoký maximální level postav, což způsobuje, že vymaxujete všechny skilly (= nulová znovuhratelnost za danou classu). Ono to stejně vypadá ve finále tak, že v uberlokacích získáte za jedno zabité mostrum jeden level, takže o to víc postrádám smysl u takto vyskového levelu postav.
Dalším na řadě je Median, aktuálně ve světě nejhranější mod do Diabla, na kterém se stále pracuje. Má za sebou dlouhou historii a je v něm opravdu mnoho změn oprati klasickému Diablu. Komplet nové skilly (které jsou opravdu propracované), úplně nové itemy, předělané lokace i běžná monstra. Podle některých mělo D3 takto vypadat. Faktem je, že tento mod mění původní hru do takové míry, že by se opravdu skoro dal považovat za novou hru (i když existují mody které původní hru mění ještě více). Opravdu, autor vzal Diablo engine a skoro celý ho překopal, v některých věcech vylepšil (automatické sbírání goldů!) a výsledkem je tento mod. Je to spíše mod pro lidi, kteří si chtějí zahrát D2, ale v úplně jiném kabátu.
Vanilla a IsAlive
Co se týče klasického Diabla a jeho vývoje, mám k němu pár výhrad. Jak vycházejí nové a nové patche, hra se stále zlehčuje a zlehčuje. Co mi asi nejvíc vadí jsou kupodivu věci, které jsou na D2 vyzdvihovány nejvíce - runová slova a synergie skillů. O obojím jsem uvažoval, že bych je v IsAlive odstranil. Runová slova kvůli tomu, že jsou tak strašně silná oproti unikátům a setům, a synergie skillů kvůli tomu, že určují do jakých skillů investovat a mizí tak různorodost buildů. Nutno ovšem podotknout, že před zavedením synergií na tom různorodost buildů nebyla lépe, neboť nejsilnějšími skilly byly obvykle ty s nejvyšším požadovaným levelem (minimálně u casterů). Nicméně jak možná víte, smyslem mého modu je zachovat co nejvíce původního obsahu ve hře a u toho zbytečnějšího zvýšit jeho význam. Nebudu tedy rušit synergie ani runová slova, ale snížím místo toho drop run (takže drop run bude někde mezi v1.10 a 1.13) a ohledně skillů už jsem psal dříve. Co se mi dál nelíbí a co v modu nechci vidět je přílišné zaměření na plošné skilly. Znáte to - chcete nejlepší skilly ve hře tak kam zamíříte? Do některé alvl85 oblasti, nebo na Diabla nebo Baala. Samozřejmě mnohem víc to padá z těch běžných monster a tak aktuálnímu Diablu vládnou chary s plošnými skilly, a to je dle mého špatně.
Plánované změny v IsAlive
Teď už k samotnému modu. Po delší době jsem si mod zahrál a identifikoval několik slabých míst, a ve světle mých posledních objevů jsem dal dohromady seznam věcí, kterých se dočkáte v další verzi modu.
1) Zesvětlení hry - jako jo, mod by měl být tmavý, ale ne tak moc, že skoro nic neuvidíte
2) Značné zjednodušení craftingu - mám tím na mysli konkrétně úplné odstranění esencí (kromě esence na šperky), takže nebudete muset sbírat všechno možné. Rovněž odstraním hodně receptů (např. crafting magických a rare věcí). Ke craftění vám tedy budou stačit crafting pointy a případně jiné specifické suroviny.
3) Úprava dropu - superunikáti již nebudou dropovat lahvičky, běžní bossové budou dropovat jen dvě lahvičky místo čtyř a dva itemy místo jednoho. Superbossové budou mít mnohem lepší drop, budou moct dropnout až 30 předmětů. Zde musím dodat, že šance na tak bohatý drop bude opravdu hodně malá (menší než šance na drop TM z hell Baala), běžně se dočkáte cca 10 předmětů za run. Rovněž bude zlepšen drop i act bossům. Ovšem daní za toto zlepšení bude (byť celkem nízká) pravděpodobnost, že boss nepustí vůbec nic.
4) Zvýšení významu počtu hráčů - souvisí s předchozím bodem. V klasickém Diablu platí, že čím víc /players x, tím víc předmětů. To bude platit i zde, ovšem zde se to promítne i do kvality předmětů (sety, unikáty, runy, questové itemy...).
5) Odstranění Hint scrollů - dříve jsem mod pojímal jako adventuru, kde jde o objevování nového obsahu, ale to se hodí do jiných her než Diablo 2. Ruším proto Hint scrolly a naopak u všeho budete mít napsané, co se po vás chce - tedy např. po odemknutí questu hned budete vědět, kam máte zajít a koho zabít, stejně jako po odemknutí boss scrollu budete vědět, jaké bonusy bude výsledný item mít. Po zkušenosti se ZyElem (i Medianu) nechci, aby hráči trávili hodně času u dokumentace, co je nového apod. Vše důležité se dozvíte přímo ve hře, už žádná tajemství.
6) Zlepšení odměn za dokončené dobrovolné questy - když už jste si s tím dali takovou práci, stojí za to vás nějak odměnit
Jak vidíte, jde mi o to udělat mod světlejším, jednodušším na pochopení a trochu více odměňujícím. Až toto vše budu mít hotové, pustím se do skillů, kde mi půjde především o balancování, nechci žádné nové skilly ani měnit chování těm stávajícím, pokud tedy nejsou opravdu k ničemu, o tom jsem ale psal již dříve.
To bude ode mě asi vše, případně ještě něco doplním, můžete se na cokoliv ptát... a jako vždy, přeji příjemné hraní